Wanneer is het spoed?

Het is spoed als je plotseling klachten krijgt die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van je huisarts. Als de opeens klachten hebt, die snel erger worden. Je hebt dringend zorg nodig.

Dat is bijvoorbeeld als je kind hoge koorts heeft en niet meer plast of niet goed reageert. Of als je chronisch ziek bent en de klachten verergeren ineens. Of je bent zo benauwd dat je niet meer kunt lopen of praten.
Het gaat dus om klachten die plotseling zijn ontstaan, snel verergeren of als de pijn/ benauwdheid ondraaglijk is.

Voor klachten waarmee je al langer rondloopt, kun je een afspraak maken bij je eigen huisarts.
Heb je geen eigen huisarts? Wil je je inschrijven als nieuwe patiënt bij een huisarts in de regio Rijnmond? Dat kan via deze website. Ook als je korter dan 3 maanden in deze regio verblijft, kun je via deze website een huisarts vinden.

Eerst bellen, want we kunnen niet iedereen helpen

We krijgen heel veel telefoongesprekken binnen.
We zijn er op de huisartsenspoedpost alleen voor de mensen die met spoed zorg nodig hebben.

Als de telefoonlijnen constant bezet zijn - door mensen met een milde klacht - moeten anderen - die echt dringend zorg nodig hebben - te lang wachten.
Bel dus alleen als het echt spoed is.

Twijfel je of een klacht spoed heeft?

Neem bijvoorbeeld eerst een pijnstiller en kijk het verloop van de pijn even aan.
Meet bij koorts eerst de temperatuur.

Op thuisarts.nl vind je veel uitleg over allerlei uiteenlopende ziekteverschijnselen. De teksten zijn opgesteld door huisartsen. De teksten zijn dus betrouwbaar en gecheckt.
Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies of wilt weten wat er aan de hand kan zijn.

Verschillende soorten spoed

Door eerst te bellen, kunnen wij bepalen hoe dringend je een behandeling of onderzoek nodig hebt. De medewerker stelt je daarom een aantal vragen. Zo maken we een inschatting van de ernst van jouw klacht (de urgentie). Daartussen zitten ook enkele standaardvragen die we moeten stellen ter controle.

Op basis van dit telefoongesprek geeft de medewerker een vervolgadvies.

  • Heeft jouw klacht spoed?
    Dan krijg je een afspraak voor een consult op de huisartsenspoedpost.
    Het kan ook voorkomen dat het nodig is dat de huisarts naar jou toekomt voor een visiteconsult.
  • Is jouw klacht minder spoedeisend?
    Dan ontvang je (telefonisch) een zelfzorgadvies.
    Eventueel kun je de volgende werkdag contact opnemen met je eigen huisarts.

Heb je een afspraak op de huisartsenspoedpost?

Een afspraaktijd is een indicatie, een richttijd. Patiënten met een hogere urgentie (die met meer spoed zorg nodig hebben) gaan altijd voor. Daarom kan het zijn dat je soms langer moet wachten.

Een consult door een andere huisarts

Het consult is niet met je eigen huisarts en je kunt ook niet kiezen wie jou helpt.

Jouw eigen huisarts kan niet 24 uur bereikbaar zijn. Maar jouw huisarts heeft met de zorgverzekeraar wel afgesproken dat jij kunt rekenen op spoedzorg.
Daarom is er de huisartsenspoedpost. Samen met andere huisartsen zorgt jouw huisarts ervoor dat - als je heel dringend zorg nodig hebt - je daarvoor bij de huisartsenspoedpost terecht kunt.