Meest gevraagd
Kan ik direct naar de huisartsenspoedpost toe gaan?
Nee, je belt altijd eerst naar de huisartsenspoedpost. Je krijgt dan een triagist aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student, die speciaal is opgeleid om via een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft.
Heeft jouw klacht geen spoed?
Dan verwijzen wij je door naar je eigen huisarts. Of we geven je een zelfzorgadvies: wat jij zelf kunt doen om de klachten te verminderen.
Is het wel spoed?
Dan maken we een afspraak en weet jij wanneer je naar de huisartsenspoedpost kunt komen.
Wat gebeurt er als ik zonder te bellen naar de huisartsenspoedpost ga?
Dan krijg je alsnog het dringende verzoek om te bellen. Of maak gebruik van de Digitale Huisartsenpost. Door te bellen, krijg je een triagist aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student die speciaal is opgeleid om via een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft.
Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost?
Je belt als jouw eigen huisarts niet bereikbaar. Dat is tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen.
Je belt alleen als het spoed is en jij dringend medisch zorg nodig hebt.
Met spoed bedoelen we dat:
- Je opeens (in het laatste uur) heftige klacht hebt
- Je (chronische) klachten ineens verslechteren?
- Of als je kind plotseling flink ziek wordt
Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.
Ik twijfel of mijn klacht spoed heeft. Wat kan ik doen?
Als je twijfelt, kijk dan eerst op thuisarts.nl. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies of wilt weten wat er aan de hand kan zijn.
Twijfel je dan nog, bel dan eerst met de huisartsenspoedpost voor overleg.
Mijn kind heeft koorts. Kan ik dan de huisartsenspoedpost bellen?
Als jouw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje. Hierin vind je informatie en tips over wat je kunt doen. Mocht jouw kind spoedzorg nodig hebben, kun je telefonisch contact met de huisartsenspoedpost opnemen.
Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar de huisartsenspoedpost mag?
Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je een van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.
Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.
Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost.
Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.
Ben ik meteen aan de beurt als ik op afspraak binnenkom?
Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat je naar de huisartsenspoedpost moet komen, krijg je een afspraaktijd door. Als er er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.
We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst. Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.
De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.
Ik heb een afspraak en toch duurt het lang voordat ik word geholpen
Dat kan voorkomen. We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst.
Als er er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.
Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.
Ook kan een afspraak met een andere patiënt uitlopen. Ook dan moet je wachten.
De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.
Voordat ik bel
Ik twijfel of mijn klacht spoed heeft. Wat kan ik doen?
Als je twijfelt, kijk dan eerst op thuisarts.nl. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies. Of als je wilt weten wat er aan de hand kan zijn.
Twijfel je dan nog? Bel dan met de huisartsenspoedpost voor overleg.
Mijn kind heeft koorts. Kan ik dan de huisartsenspoedpost bellen?
Als jouw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje. Hierin vind je informatie en tips over wat je kunt doen.
Als jouw kind spoedzorg nodig heeft, kun je bellen met de huisartsenspoedpost.
Met welke klachten kan ik naar de huisartsenspoedpost?
De huisartsenspoedpost is er voor klachten waarmee je niet kunt wachten tot de volgende werkdag van je huisarts.
- Komt je klacht ineens op?
- Heb je (chronische) klachten die ineens verslechteren?
- Of wordt je kind plotseling flink ziek?
Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.
Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar de huisartsenspoedpost mag?
Als je belt met de huisartsenspoedpost krijg je een triagist aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student die speciaal is opgeleid om via een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft.
Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.
Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts?
Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost. Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.
Waarom moet ik zo lang wachten voordat ik iemand aan de telefoon krijg?
Als veel mensen tegelijkertijd naar de huisartsenspoedpost bellen, is de wachttijd langer.
Jij kunt helpen: door alvast je BSN in te voeren. We hebben dan jouw gegevens al wanneer je aan de beurt bent.
Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens hebt klaarliggen (of van degene voor wie je belt):
- BSN (BurgerServiceNummer)
- Naam, adres en woonplaats
- Naam van de eigen huisarts
- Zorgverzekeringsnummer
- Eventuele medicatie
Kan ik zomaar naar de huisartsenspoedpost gaan?
Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenspoedpost is er alleen voor klachten waarvoor met spoed een behandeling nodig is.
De huisartsenspoedpost is alleen open tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen.
Geen spoed? Dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.
Met welke klachten bel ik NIET naar de huisartsenspoedpost?
Voordat je komt, bel je altijd eerst. Je belt alleen als je met spoed zorg nodig hebt!
Ga naar je eigen huisarts als je bijvoorbeeld:
- klachten hebt waarmee je al langer rondloopt
- klachten hebt die op dat moment hinderlijk zijn
- huidklachten hebt en wilt weten wat het is.
Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenspoedpost terecht.
Krijg ik direct de huisarts aan de lijn?
Nee, als je belt met de huisartsenspoedpost krijg je een triagist aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student die speciaal is opgeleid om via een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft.
Elk telefonisch contact leggen we vast zodat een huisarts dit daarna kan beoordelen.
Waarom verwijzen jullie eerst naar thuisarts.nl?
Op deze website thuisarts.nl vind je veel uitleg over allerlei uiteenlopende ziekteverschijnselen. De teksten zijn opgesteld door huisartsen, dus ze zijn betrouwbaar en gecheckt. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies.
Hoe werkt de huisartsenspoedpost?
Ik heb overdag geen tijd. Kan ik dan ’s avonds of in het weekend naar de huisartsenspoedpost?
Nee, je neemt hiervoor contact op met je eigen huisarts om een afspraak te maken.
De huisartsenspoedpost is er alleen voor spoed: klachten die niet tot de volgende werkdag van jouw eigen huisarts kunnen wachten.
Ik ben in de regio vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed een huisarts nodig. Kan ik daarvoor bellen met de huisartsenspoedpost?
Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Dan kun je bellen naar een van onze huisartsenspoedposten of gebruikmaken van de Digitale Huisartsenpost.
Wat doet een triagist?
Als je belt met de huisartsenspoedpost krijg je een triagist aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student die speciaal is opgeleid om via een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft.
Wat is triage?
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag en welke vervolgzorg nodig is. Om dat bepalen gebruiken we de Nederlandse Triage Standaard (NTS) waarmee ook SEH-verpleegkundigen en centralisten op de meldkamers van de ambulancezorg werken.
Triage op basis van NTS is erop gericht om in een tijdsbestek van enkele minuten op basis van beperkte gegevens een beslissing te nemen over hoe snel de patiënt gezien dient te worden door een zorgverlener. NTS is een richtlijn die de professional hierin ondersteunt.
Op de huisartsenspoedpost
Ik heb een afspraak op de huisartsenspoedpost. Waarom moet ik dan nog wachten voordat ik daadwerkelijk een behandeling krijg?
Op de huisartsenspoedpost werken we met een systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft. Als er er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.
Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.
Ook kan een afspraak met een andere patiënt uitlopen. Ook dan moet je wachten.
De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.
Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?
Als tijdens het telefoongesprek blijkt dat je naar de huisartsenspoedpost moet komen, krijg je een afspraaktijd door. Als er er bent, meld je jezelf eerst bij de balie zodat we weten dat je er bent. Daarna ga je naar de wachtkamer.
We werken volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst.
Het kan zijn dat patiënten, die later binnenkomen toch voorgaan omdat zij klachten hebben die we met meer spoed moeten behandelen. Daardoor kan het voorkomen dat je langer moet wachten.
Ook kan een afspraak met een andere patiënt uitlopen. Ook dan moet je wachten.
De afspraak die je van ons krijgt, is daarom meer een richttijd.
Welke huisregels gelden er op de huisartsenspoedpost?
We willen graag met iedereen op een prettige manier omgaan. Hoe we dat samen kunnen doen, lees je via: Hoe gaan we met elkaar om binnen de huisartsenspoedpost.
Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?
Ben je niet tevreden over onze zorg of dienstverlening? Je kunt dit aan ons doorgeven via dit online formulier. We sturen je klacht door naar een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
Wat kan ik parkeren en is dat gratis?
Je kunt parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis.
Let op: het is bij alle spoedposten betaald parkeren.
Privacy
Waarom moet ik mijn BSN invoeren?
Als je je BSN invoert, hebben we meteen jouw gegevens bij de hand.
Daardoor kunnen we je sneller helpen.
Waarom neemt de huisartsenspoedpost de telefonische gesprekken op?
Dat doen we om te horen hoe jouw contact met ons is verlopen, als er iets mis is gegaan. We luisteren dan het gesprek terug.
Hoe kan ik een verzoek tot inzage, correctie of verwijdering van mijn medisch dossier doen?
Je kunt je medisch dossier opvragen door het aanvraagformulier in te vullen en te e-mailen naar fg@haprijnmond.nl.
Of stuur dit formulier per post naar:
Huisartsenposten Rijnmond
Fascinatio Boulevard 276
3065 WB Rotterdam
Waarom bewaren jullie mijn persoonlijke en medische gegevens?
Om je de juiste zorg te kunnen geven, hebben we jouw persoonlijke en medische gegevens nodig. We bewaren de gegevens volgens de wettelijke regels.
We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met gegevens om. Lees meer over onze privacyregels.
Krijgt mijn huisarts een verslag van mijn bezoek aan de huisartsenspoedpost?
Ja, je eigen huisarts (werkzaam in de regio Rotterdam-Rijnmond) ontvangt van ons een verslag van jouw contact met de huisartsenspoedpost.
Hebben medewerkers van de huisartsenspoedpost toegang tot mijn medisch dossier?
Ja, om je de juiste zorg te kunnen geven, hebben we toegang tot jouw medisch dossier. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Lees meer over onze privacyregels.
Toeristen - Expats - Buitenlandse student
Ik ben expat of buitenlandse student. Hoe kom ik aan een huisarts?
Zoek een huisarts in de buurt. Dit regel je via je zorgverzekeraar of schrijf je in bij het International Health Centre Rotterdam, www.ihcr.nl.
Verblijf je korter dan 3 maanden in de regio en heb je een huisarts nodig? Via deze website vind je een zorgverlener bij jou in de buurt.
Ik woon NIET in de regio Rotterdam-Rijnmond. Ik ben er nu vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed een huisarts nodig.
Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?
Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag van je huisarts kunnen wachten. Dan kun je bellen naar een van onze huisartsenspoedposten of gebruikmaken van de Digitale Huisartsenpost.
Ik woon NIET in de regio Rotterdam-Rijnmond. Ik ben er nu vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed herhaalmedicatie nodig.
Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?
Nee, daarvoor moet je contact opnemen met de dienstapotheek. De dienstapotheken zijn:
- Dienstapotheek Rotterdam Zuid, Maasstadweg 59 B in Rotterdam, telefoonnummer 010-4866328
- BENU Apotheek Hof van Putten, Theemsweg 9 in Spijkenisse, telefoonnummer 0181-622188
- Regioapotheek IJsselland, Prins Constantijnweg 2 in Capelle ad IJssel, telefoonnummer 010-2583385
- Dienstapotheek Rotterdam Noord, Kleiweg 500 in Rotterdam, telefoonnummer 010-4617878
Let op: De apotheek kan voor deze herhaalmedicatie extra kosten in rekening brengen. De hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt: voldoende tot aan het moment dat jouw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.
Let op: Dit geldt niet voor alle medicatie. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijvoorbeeld Oxazepam) kun je niet via de dienstapotheek krijgen. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts.
Dit soort herhaalmedicatie kun je nooit via de huisartsenspoedpost krijgen.
Ik ben nu ergens anders in Nederland, maar woon in de regio Rotterdam-Rijnmond.
Ik heb met spoed een huisarts nodig.
Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost van Huisartsenposten Rijnmond?
Nee. Je belt dan met een zorgaanbieder op jouw huidige bestemming. Deze zorgaanbieder kan je helpen wanneer je spoedzorg nodig heb.
Ik ben nu in het buitenland, maar woon in de regio Rotterdam-Rijnmond.
Ik heb met spoed een huisarts nodig.
Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?
Nee. Bel dan met een zorgaanbieder op jouw huidige (buitenlandse) bestemming. Deze zorgaanbieder kan je helpen wanneer je spoedzorg nodig heb.
Je kunt bij jouw zorgverzekeraar checken welke mogelijkheden je hebt.
Ik ben nu in het buitenland, maar woon in de regio Rotterdam-Rijnmond.
Ik heb met spoed herhaalmedicatie nodig. Kan ik de huisartsenspoedpost bellen?
Nee, daarvoor neem je contact op met de dienstapotheek in de (buitenlandse) regio waar je nu bent.
Let op: De apotheek kan voor deze herhaalmedicatie extra kosten in rekening brengen. De hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt: voldoende tot aan het moment dat jouw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.
Let op: Dit geldt niet voor alle medicatie. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijvoorbeeld Oxazepam) kun je niet via de dienstapotheek krijgen. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts.
Dit soort herhaalmedicatie kun je nooit via de huisartsenspoedpost krijgen.
Medicijnen
Kan ik voor een herhaalrecept de huisartsenspoedpost bellen?
Nee, dat hoeft niet. Herhaalmedicatie vraag je aan bij je eigen huisarts of apotheek.
Als je met spoed (!) herhaalmedicatie nodig hebt, kun je hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de dienstapotheek in jouw regio.
Let op: De apotheek kan voor deze herhaalmedicatie extra kosten in rekening brengen. De hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt: voldoende tot aan het moment dat je eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.
Let op: Dit geldt niet voor alle medicatie. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijvoorbeeld Oxazepam) kun je niet via de dienstapotheek krijgen. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts.
Dit soort herhaalmedicatie kun je nooit via de huisartsenspoedpost krijgen.
Ik heb medicijnen voorgeschreven gekregen. Waar kan ik deze ophalen?
Voorgeschreven medicatie kun je ophalen bij de dienstapotheek.
Deze apotheek is open tijdens de avond-, nacht- en weekenduren.
Bij alle spoedposten van Huisartsenposten Rijnmond is een dienstapotheek in de buurt.
De dienstapotheken zijn:
- Dienstapotheek Rotterdam Zuid aan de Maasstadweg 59 B in Rotterdam; telefoonnummer 010 486 63 28
- BENU Apotheek Hof van Putten aan de Theemsweg 9 in Spijkenisse; telefoonnummer 0181 622 188
- Regioapotheek IJsselland aan de Prins Constantijnweg 2 in Capelle ad IJssel; telefoonnummer 010 258 33 81
- Dienstapotheek Rotterdam Noord aan de Kleiweg 500 in Rotterdam; telefoonnummer 010 461 78 78
Financiën
Wat krijg ik vergoed als ik naar de huisartsenspoedpost ga?
De zorgverzekeraar vergoedt jouw bezoek aan de huisartsenspoedpost als je verzekerd bent. Dit valt namelijk onder de basisverzekering.
Heb je toch een factuur gekregen? Dan zijn de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.
Heb je een vraag over een factuur? Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302. Of stuur een e-mail naar debiteuren@haprijnmond.nl
Heb je voor jouw zorgverzekering je medisch dossier nodig?
Heb je voor het declareren (terugvragen) van jouw kosten bij de zorgverzekeraar bewijs nodig dat je een consult hebt gehad? Stuur dan een e-mail naar waarneemberichten@haprijnmond.nl met jouw persoonsgegevens en de dag en locatie van jouw bezoek.
Wat kost een (telefonisch) consult bij de huisartsenspoedpost?
De tarieven hiervoor zijn:
- Een telefonisch consult (gesprek) kost 35 euro
- Een digitaal consult (chat) via de Digitale Huisartsenpost kost 35 euro
- Een fysiek consult (afspraak) op de huisartsenpost kost 263,33 euro
- Een visite (bezoek) van de huisarts kost 395,00 euro
Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302. Of stuur een e-mail naar debiteuren@haprijnmond.nl
Ik heb alleen gebeld met de huisartsenspoedpost. Waarom krijg ik dan een factuur?
Ook als je belt met de huisartsenspoedpost is dat een consult (gesprek). De kosten voor een telefonisch consult zijn 35 euro.
Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van jouw zorgverzekering. Je ontvangt een factuur als de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.
Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302. Of stuur een e-mail naar debiteuren@haprijnmond.nl
Ik ben verzekerd, maar heb toch een factuur ontvangen. Hoe kan dit?
Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van jouw zorgverzekering. Je ontvangt een factuur als de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.
Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302. Of stuur een e-mail naar debiteuren@haprijnmond.nl
Ik ben niet verzekerd. Kan ik dan naar de huisartsenspoedpost?
Ook als je niet bent verzekerd, kun je naar de huisartsenspoedpost komen.
Je betaalt de kosten dan wel zelf.
Ik heb meerdere keren contact gehad met de huisartsenspoedpost. De kosten zijn elke keer anders. Hoe kan dat?
De kosten voor een contact met de huisartsenspoedpost zijn afhankelijk van het soort contact. Een telefonisch consult (gesprek), een consult (afspraak) op de huisartsenpost en een visiteconsult (bezoek) van de huisarts hebben allemaal een ander tarief.
Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302. Of stuur een e-mail naar debiteuren@haprijnmond.nl