Veelgestelde vragen

Meest gevraagd

Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft je klacht geen spoed, dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.

Twijfel je of je klacht spoed heeft, kijk dan op thuisarts.nl of gebruik de app Moet ik naar de dokter. Twijfel je nog steeds, bel dan met de huisartsenpost voor overleg.

Als je belt met de post dan krijg je een van onze triagistes aan de lijn. Met een aantal vragen bepalen zij de mate van spoed van je klacht. Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies. Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag, dan krijg je een afspraak voor een consult. Door goed te plannen proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenpost.

Voordat ik bel

Twijfel je of je klacht spoed heeft, kijk dan op thuisarts.nl of gebruik de app Moet ik naar de dokter. Twijfel je nog steeds, bel dan met de huisartsenpost voor overleg.

De huisartsenpost is er voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Komt je klacht plots op, heb je (chronische) klachten die ineens verslechteren of wordt je kind flink ziek, dan kun je bellen met de huisartsenpost.

Als je belt met de post dan krijg je een van onze triagistes aan de lijn. Met een aantal vragen bepalen zij de mate van spoed van je klacht. Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies. Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag, dan krijg je een afspraak voor een consult. Door goed te plannen proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenpost.

Hoe lang je moet wachten voor je iemand aan de lijn krijgt, is afhankelijk van hoeveel mensen tegelijkertijd de huisartsenpost bellen. Als het heel druk is, moet je soms langer wachten. Door vast je BSN nummer in te voeren, heeft de triagiste al je gegevens al bij de hand als je aan de beurt bent. Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens bij de hand hebt; je BSN nummer, je naam, adres en woonplaats, de naam van je eigen huisarts, eventuele medicatie en je verzekeringsnummer.

Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenpost is er alleen voor klachten die spoed hebben in de avond, nacht, het weekend en tijdens feestdagen. Heeft je klacht geen spoed, dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.

Klachten waar je al langer meer rondloopt of klachten die hinderlijk zijn maar geen spoed hebben. Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenpost terecht.

Nee, als je belt met de huisartsenpost krijg je een triagiste aan de lijn die met een aantal vragen bepaalt hoeveel spoed je klacht heeft. Zij zijn hier speciaal voor opgeleid. Elk telefonisch contact wordt vastgelegd en daarna door een huisarts beoordeeld.

Hoe werkt de huisartsenpost

Nee, de huisartsenpost is alleen voor klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Neem contact op met je eigen huisarts voor een afspraak.

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, dan mag je bellen met de huisartsenpost.

Als je belt met de post dan krijg je een van onze triagistes aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) die is opgeleid om met een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed een klacht heeft.

Triage is een landelijk systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed je klacht heeft. Hiermee bepalen we ook hoe we je verder helpen en welke zorg nodig (kan) zijn. Meer informatie over spoed en triage vind je op deze pagina.

Op de huisartsenpost

Op de huisartsenpost werken we met een triagesysteem waarmee we bepalen hoeveel spoed een klacht heeft. Ook als je een afspraak hebt voor een consult op de huisartsenpost, kan het zijn dat je langer moet wachten. Dat komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. Meer uitleg over hoe het werkt op de post vind je hier.

Aan de telefoon heb je een tijd voor een afspraak gekregen. Deze tijd is een richttijd en het kan gebeuren dat je langer moeten wachten voor je aan de beurt bent. Dit komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. Meer uitleg over hoe het werkt op de post vind je hier.

Het is op de huisartsenpost niet toegestaan om beelden, zoals films of foto's, te maken van medewerkers. Daarnaast vragen we je om de aanwijzingen van onze medewerkers op te volgen. Zij doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat je snel geholpen wordt.

Ben je niet tevreden over onze zorg of dienstverlening, dan kun je dit aan ons doorgeven met dit formulier. We nemen dan spoedig contact met je op.

Je kunt parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis. Let op, het is betaald parkeren.

Nee, je kunt betaald parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis.

Privacy

Als je je BSN nummer invoert, heeft de triagist meteen al je gegevens bij de hand. Daardoor kunnen we je sneller helpen.

Al onze telefoongesprekken worden opgenomen. Zo kunnen we, mocht er iets mis gaan, horen hoe jouw contact met de post is verlopen.

Je kunt je medisch dossier opvragen door het aanvraagformulier in te vullen en te e-mailen naar info@haprijnmond.nl. Of per post naar:
Huisartsenposten Rijnmond
Vasteland 12G
3011 BL Rotterdam

Aanvraagformulier medische gegevens Nederlands
Request for medical information in English

Om de juiste zorg te kunnen verlenen hebben we jouw gegevens nodig. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om.

Ja, je eigen huisarts ontvangt van ons een verslag van jouw contact met de huisartsenpost.

Ja, om de juiste zorg te kunnen verlenen hebben onze medewerkers toegang tot jouw medisch dossier. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om.

Medicijnen

Ja, voor een herhaalrecept kun je bellen met de huisartsenpost. Kies dan de optie herhaalrecept in het keuzemenu.

Voorgeschreven medicatie kan opgehaald worden bij de dienstapotheek. Deze apotheek is open in de avond, nacht en weekend. Bij al onze locaties is een dienstapotheek in de buurt.

Werving & selectie

Ongeveer 3 weken na je sollicitatie krijg je te horen of je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

In de vacature staat aangegeven bij wie je terecht kunt voor vragen over de functie. Voor algemene vragen kun je contact opnemen met de HR-afdeling op 010 20 60 308.

De opleiding duurt ongeveer anderhalf jaar. Tijdens de opleiding ga je al aan de slag als triagist, zodat je werken en leren combineert. Om de opleiding te mogen volgen, heb je een MBO opleiding niveau-4 in de zorg nodig.

De opleiding tot triagist wordt betaald door Huisartsenposten Rijnmond. Hier zitten wel voorwaarden aan verbonden, zoals hoe lang je daarna bij ons in dienst zult blijven.

Om de opleiding tot triagist te kunnen volgen, heb je bij voorkeur een diploma en werkervaring als doktersassistente. Soms kun je met een zorgopleiding op MBO-4 niveau toch aan de slag als kandidaat-triagist. Neem contact op met onze HR-afdeling op 010 20 60 308 om te informeren wat je mogelijkheden zijn.

Je ontvangt altijd direct een ontvangstbevestiging van je sollicitatie. Na ongeveer 3 weken krijg je te horen of je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Financiën

Ook telefonisch contact met de huisartsenpost wordt gezien als een consult. De kosten voor een telefonisch consult zijn €25.

Spoedeisende huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico van uw zorgverzekering. U ontvangt een factuur als de gegevens van uw verzekering niet bij ons bekend zijn. Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Een telefonisch consult kost € 25.
Een consult op de huisartsenpost kost € 125,10.
Een visite van de huisarts kost € 187,66.

Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Spoedeisende huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico van uw zorgverzekering. U ontvangt een factuur als de gegevens van uw verzekering niet bij ons bekend zijn. Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

De kosten voor een contact met de huisartsenpost zijn afhankelijk van het soort contact. Een telefonisch consult, een consult op de post en een visite van de huisarts hebben alle een ander tarief.

Heeft u een vraag over een factuur neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn van maandag t/m donderdag bereikbaar op 010 20 60 302.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden