Meest gevraagd
Voordat ik bel
Hoe werkt de huisartsenspoedpost
Op de huisartsenspoedpost
Privacy
Toeristen - Expats - Buitenlandse student
Medicijnen
Financiën
Meest gevraagd
Kan ik direct naar de huisartsenspoedpost toe gaan?

Nee, je belt altijd eerst naar de huisartsenspoedpost. Tijdens dit telefoongesprek vertel jij meer over je klachten. De huisartsenspoedpost is alleen voor spoedzorg.

Heeft jouw klacht geen spoed?
Dan verwijzen wij je door naar je eigen huisarts of we geven jou een zelfzorgadvies. Dat is een advies over wat jij zelf kunt doen om de klachten te verminderen.

Is het wel spoed?
Dan maken we een afspraak en weet jij wanneer je naar de huisartsenspoedpost kunt komen.

Kom je zonder te bellen naar de huisartsenspoedpost?
Dan krijg je alsnog het dringende verzoek om te bellen. Of maak gebruik van de Digitale Huisartsenpost.

Wanneer bel ik de huisartsenspoedpost?

Je belt als jouw eigen huisarts niet bereikbaar is buiten kantooruren. Dat is tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen. Je belt alleen als het spoed is en jij dringend medisch zorg nodig hebt.

Met spoed bedoelen we dat de klachten in het laatste uur zijn ontstaan, dat de klachten erger worden en dat de pijn of benauwdheid ondraaglijk is.

Ik twijfel of mijn klacht spoed heeft. Wat kan ik doen?

Als je twijfelt, kijk dan eerst op thuisarts.nl. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies of wilt weten wat er aan de hand kan zijn.

Twijfel je dan nog, bel dan eerst met de huisartsenspoedpost voor overleg.

Mijn kind heeft koorts. Kan ik dan de huisartsenspoedpost bellen?

Als jouw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje. Hierin vind je informatie en tips over wat je kunt doen. Mocht jouw kind spoedzorg nodig hebben, kun je telefonisch contact met de huisartsenspoedpost opnemen.

Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar de huisartsenspoedpost mag?

Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je een van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.

Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.

Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost.

Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.

Ben ik meteen aan de beurt als ik op afspraak binnenkom?

De afspraaktijd is een richtlijn. We werken binnen de huisartsenspoedpost volgens het principe van urgentie. Er kan een spoedgeval tussenkomen. Dus het werkt niet op volgorde van binnenkomst.

Ook kan een afspraak met een andere patiënt uitlopen. Ook dan moet je wachten.

Ik heb een afspraak en toch duurt het lang voordat ik word geholpen

Dat kan voorkomen. We werken binnen de huisartsenspoedpost volgens het principe van urgentie: wie heeft het snelste spoedzorg nodig. Dus niet op volgorde van binnenkomst. Ook kan een afspraak met een andere patiënt uitlopen. Ook dan moet je wachten.

Voordat ik bel
Ik twijfel of mijn klacht spoed heeft. Wat kan ik doen?

Als je twijfelt, kijk dan eerst op thuisarts.nl. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies of wilt weten wat er aan de hand kan zijn.

Twijfel je dan nog, bel dan eerst met de huisartsenspoedpost voor overleg.

Mijn kind heeft koorts. Kan ik dan de huisartsenspoedpost bellen?

Als jouw kind koorts heeft, lees dan eerst dit boekje. Hierin vind je informatie en tips over wat je kunt doen. Mocht jouw kind spoedzorg nodig hebben, kun je telefonisch contact met de huisartsenspoedpost opnemen.

Met welke klachten kan ik naar de huisartsenspoedpost?

De huisartsenspoedpost is er voor klachten die niet tot de volgende werkdag van je huisarts kunnen wachten. Komt je klacht ineens op, heb je (chronische) klachten die ineens verslechteren of wordt je kind flink ziek? Dan kun je bellen met de huisartsenspoedpost.

Waarom moet ik eerst bellen voordat ik naar de huisartsenspoedpost mag?

Als je belt met de huisartsenspoedpost, krijg je een van onze medewerkers (triagist) aan de lijn. Met een aantal vragen bepaalt de triagist de mate van spoed van je klacht.

Soms blijkt dat het niet nodig is om langs te komen en krijg je telefonisch advies.

Kan je klacht niet wachten tot de volgende werkdag van je huisarts? Dan krijg je een afspraak op de huisartsenspoedpost. Door goed te plannen, proberen we te voorkomen dat je lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.

Waarom moet ik zo lang wachten voordat ik iemand aan de telefoon krijg?

Hoe lang je moet wachten voordat je iemand aan de lijn krijgt, is afhankelijk van hoeveel mensen tegelijkertijd naar de huisartsenspoedpost bellen. Als het heel druk is, is de wachttijd inderdaad langer.

Door alvast je BSN in te voeren, heeft de medewerker jouw gegevens al bij de hand wanneer je aan de beurt bent. Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens bij de hand hebt; je BSN, je naam, adres en woonplaats, de naam van je eigen huisarts, eventuele medicatie en je verzekeringsnummer.

Kan ik zomaar naar de huisartsenspoedpost gaan?

Nee, je moet altijd eerst bellen voor een afspraak. De huisartsenspoedpost is er alleen voor klachten die spoed hebben tijdens de avond-, nacht- en weekenduren en tijdens feestdagen. Geen spoed? Dan kun je de volgende werkdag terecht bij je eigen huisarts.

Met welke klachten kan ik NIET naar de huisartsenspoedpost?

Voor klachten waarmee je al langer rondloopt of klachten die op dat moment hinderlijk zijn, heb je geen spoedzorg nodig. Bijvoorbeeld als je huidklachten hebt en wilt weten wat het is. Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenspoedpost terecht.

Krijg ik direct de huisarts aan de lijn?

Nee, als je belt met de huisartsenspoedpost krijg je een medewerker (triagist) aan de lijn. Die bepaalt met een aantal vragen hoeveel spoed je klacht heeft. Triagisten zijn hiervoor speciaal opgeleid. Elk telefonisch contact leggen we vast zodat een huisarts dit daarna kan beoordelen.

Waarom verwijzen jullie eerst naar thuisarts.nl?

Op deze website thuisarts.nl vind je veel uitleg over allerlei uiteenlopende ziekteverschijnselen. De teksten zijn opgesteld door huisartsen, dus ze zijn betrouwbaar en gecheckt. Handig voor als je niet direct zorg nodig hebt, maar wel behoefte hebt aan goed advies.

Hoe werkt de huisartsenspoedpost
Ik heb overdag geen tijd. Mag ik dan ’s avonds of in het weekend naar de huisartsenspoedpost?

Nee, je neemt hiervoor contact op met je eigen huisarts om een afspraak te maken. De huisartsenspoedpost is alleen voor klachten die niet tot de volgende werkdag van jouw eigen huisarts kunnen wachten.

Ik ben in de regio vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed een huisarts nodig. Kan ik daarvoor bellen met de huisartsenspoedpost?

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten. Dan kun je bellen naar een van onze huisartsenspoedposten of gebruikmaken van de Digitale Huisartsenpost.

Wat doet een triagist?

Als je belt met de huisartsenspoedpost krijg je een van onze triagisten aan de lijn. Dit is een doktersassistent(e) of medisch student die is opgeleid om met een aantal vragen te kunnen bepalen hoeveel spoed een klacht heeft.

Wat is triage?

Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag en welke vervolgzorg nodig is. Daarvoor werken we met de Nederlandse Triage Standaard.

Op de huisartsenspoedpost
Ik heb een afspraak op de huisartsenspoedpost. Waarom moet ik dan nog wachten voordat ik daadwerkelijk een behandeling krijg?

Op de huisartsenspoedpost werken we met een systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft. Ook als je een afspraak hebt op de huisartsenspoedpost, kan het zijn dat je langer moet wachten. Dat komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. De afspraak die je van ons krijgt, is om die reden dan ook een richttijd.

Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?

Aan de telefoon heb je een tijd voor een afspraak gekregen. Deze tijd is een richttijd en het kan gebeuren dat je langer moeten wachten voor je aan de beurt bent. Dit komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben.

Welke huisregels gelden er op de huisartsenspoedpost?
Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?

Ben je niet tevreden over onze zorg of dienstverlening? Je kunt dit aan ons doorgeven via dit online formulier. We nemen dan spoedig contact met je op.

Wat kan ik parkeren en is dat gratis?

Je kunt parkeren op het terrein van het naastgelegen ziekenhuis. Let op: het is betaald parkeren.

Privacy
Waarom moet ik mijn BSN invoeren?

Als je je BSN invoert, heeft de medewerker meteen jouw gegevens bij de hand. Daardoor kunnen we je sneller helpen.

Waarom neemt de huisartsenspoedpost de telefonische gesprekken op?

Wij nemen alle telefoongesprekken op om te horen hoe jouw contact met ons is verlopen als er iets mis is gegaan.

Hoe kan ik mijn medisch dossier opvragen?

Je kunt je medisch dossier opvragen door het aanvraagformulier in te vullen en te e-mailen naar fg@haprijnmond.nl.

Of stuur dit formulier per post naar:
Huisartsenposten Rijnmond
Fascinatio Boulevard 276
3065 WB Rotterdam

Waarom worden mijn persoonlijke en medische gegevens vastgelegd?

Om de juiste zorg te kunnen verlenen, hebben we jouw gegevens nodig. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Lees meer over onze privacyregels.

Krijgt mijn huisarts een verslag van mijn bezoek aan de huisartsenspoedpost?

Ja, je eigen huisarts (werkzaam in de regio Rotterdam-Rijnmond) ontvangt van ons een verslag van jouw contact met de huisartsenspoedpost.

Hebben medewerkers van de huisartsenspoedpost toegang tot mijn medisch dossier?

Ja, om de juiste zorg te kunnen verlenen, hebben onze medewerkers toegang tot jouw medisch dossier. We voldoen aan de AvG (Algemene verordening Persoonsgegevens) en gaan vertrouwelijk met jouw gegevens om. Lees meer over onze privacyregels.

Toeristen - Expats - Buitenlandse student
Ik ben expat of buitenlandse student. Hoe kom ik aan een huisarts?

Zoek een huisarts in de buurt, regel het via je zorgverzekeraar of schrijf je in bij het International Health Centre Rotterdam, www.ihcr.nl.
Verblijf je korter dan 3 maanden in de regio en heb je een huisarts nodig? Via deze website vind je een zorgverlener bij jou in de buurt.

Ik woon NIET in de regio Rotterdam-Rijnmond, maar ben er nu vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed een huisarts nodig. Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag van je huisarts kunnen wachten. Dan kun je bellen naar een van onze huisartsenspoedposten of gebruikmaken van de Digitale Huisartsenpost.

Ik woon NIET in de regio Rotterdam-Rijnmond, maar ben er nu vanwege een bezoek of dagje uit. Ik heb met spoed herhaalmedicatie nodig. Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?

Nee, daarvoor moet je contact opnemen met de dienstapotheek. De dienstapotheken zijn:

  • Dienstapotheek Rotterdam Zuid, Maasstadweg 59 B, 3079 DZ Rotterdam, 010-4866328
  • BENU Apotheek Hof van Putten, Theemsweg 9, 3201 LT Spijkenisse, 0181-622188
  • Regioapotheek IJsselland, Prins Constantijnweg 2, 2906 ZC Capelle ad IJssel, 010-2583385
  • Dienstapotheek Rotterdam Noord, Kleiweg 500, 3045 PM Rotterdam, 010-4617878

Let op: hiervoor kan de apotheek extra kosten in rekening brengen en de hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt. De hoeveelheid medicatie die je ontvangt, is voldoende tot aan het moment dat jouw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie is op deze manier voor te schrijven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) wordt niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts.
Dit soort herhaalmedicatie wordt nooit via de huisartsenspoedpost verstrekt.

Ik woon in de regio Rotterdam-Rijnmond, maar ben nu in een andere Nederlandse regio. Ik heb met spoed een huisarts nodig. Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost van Huisartsenposten Rijnmond?

Nee. Je neemt in dan contact op met een zorgaanbieder op jouw huidige bestemming. Deze zorgaanbieder kan je helpen wanneer je spoedzorg nodig heb.

Ik woon in de regio Rotterdam-Rijnmond, maar ben nu in het buitenland. Ik heb met spoed een huisarts nodig. Kan ik daarvoor chatten via de Digitale Huisartsenpost of bellen met de huisartsenspoedpost?

Nee. Neem contact op met een zorgaanbieder op jouw huidige bestemming. Deze zorgaanbieder kan je helpen wanneer je spoedzorg nodig heb. Je kunt ook checken bij jouw zorgverzekeraar welke mogelijkheden je hebt.

Ik woon in de regio Rotterdam-Rijnmond, maar ben nu in het buitenland. Ik heb met spoed herhaalmedicatie nodig. Kan ik de huisartsenspoedpost bellen?

Nee, daarvoor moet je contact opnemen met de dienstapotheek in de regio waar je nu bent. Daar kunnen zij je helpen als je spoedzorg nodig hebt.

Let op: hiervoor kan de apotheek extra kosten in rekening brengen en de hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt. De hoeveelheid medicatie die je ontvangt, is voldoende tot aan het moment dat jouw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie is op deze manier voor te schrijven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) wordt niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts. Dit soort herhaalmedicatie wordt nooit via de huisartsenspoedpost verstrekt.

Medicijnen
Kan ik voor een herhaalrecept de huisartsenspoedpost bellen?

Herhaalmedicatie vraag je aan bij jouw eigen huisarts of apotheek.
Als je met spoed (!) herhaalmedicatie nodig hebt, kun je hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de dienstapotheek in jouw regio.

Let op: hiervoor kan de apotheek extra kosten in rekening brengen en de hoeveelheid medicatie die krijgt, is beperkt. De hoeveelheid medicatie die je ontvangt, is voldoende tot aan het moment dat jouw eigen huisarts of apotheek weer bereikbaar is.

Let op: niet alle medicatie is op deze manier voor te schrijven. Herhaalmedicatie met een 'gele sticker', (zoals bijv. Oxazepam) wordt niet via de dienstapotheek verstrekt. Hiervoor verwijst de dienstapotheek je naar de eigen huisarts.
Dit soort herhaalmedicatie wordt nooit via de huisartsenspoedpost verstrekt.

Ik heb medicijnen voorgeschreven gekregen. Waar kan ik deze ophalen?

Voorgeschreven medicatie kun je ophalen bij de dienstapotheek.
Deze apotheek is open tijdens de avond-, nacht- en weekenduren.
Bij al onze locaties is een dienstapotheek in de buurt.

De dienstapotheken zijn:

  • Dienstapotheek Rotterdam Zuid, Maasstadweg 59 B, 3079 DZ Rotterdam, 010 486 63 28
  • BENU Apotheek Hof van Putten, Theemsweg 9, 3201 LT Spijkenisse, 0181 622 188
  • Regioapotheek IJsselland, Prins Constantijnweg 2, 2906 ZC Capelle ad IJssel, 010 258 33 81
  • Dienstapotheek Rotterdam Noord, Kleiweg 500, 3045 PM Rotterdam, 010 461 78 78
Financiën
Wat krijg ik vergoed als ik naar de huisartsenspoedpost ga?

De zorgverzekeraar vergoedt jouw bezoek aan de huisartsenspoedpost als je verzekerd bent. Dit valt namelijk onder de basisverzekering.

Heb je toch een factuur gekregen? Dan zijn de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.

Heb je een vraag over een factuur? Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302.

Heb je voor jouw zorgverzekering je medisch dossier nodig?

Heb je voor het declareren van jouw kosten bij de zorgverzekeraar bewijs nodig dat je een consult hebt gehad? Stuur dan een e-mail naar waarneemberichten@haprijnmond.nl met jouw persoonsgegevens en de dag en locatie van jouw bezoek.

Wat kost een (telefonisch) consult bij de huisartsenspoedpost?

De tarieven hiervoor zijn:

  • Een telefonisch consult kost 35 euro
  • Een digitaal consult op de huisartsenpost kost 35 euro
  • Een fysiek consult op de huisartsenpost kost 255, 87 euro
  • Een visite van de huisarts kost 383,80 euro

Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302.

Ik heb alleen gebeld met de huisartsenspoedpost. Waarom krijg ik dan een factuur?

Ook telefonisch contact met de huisartsenspoedpost is een consult. De kosten voor een telefonisch consult zijn 35 euro.

Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van jouw zorgverzekering. Je ontvangt een factuur als de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.

Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302.

Ik ben verzekerd, maar heb toch een factuur ontvangen. Hoe kan dit?

Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van jouw zorgverzekering. Je ontvangt een factuur als de gegevens van jouw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kun je dan zelf indienen bij jouw zorgverzekering.

Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302.

Ik ben niet verzekerd. Kan ik dan naar de huisartsenspoedpost?

Als je niet bent verzekerd, kun je toch naar de huisartsenspoedpost komen. Je betaalt de kosten dan wel zelf.

Ik heb meerdere keren contact gehad met de huisartsenspoedpost. De kosten zijn elke keer anders. Hoe kan dat?

De kosten voor een contact met de huisartsenpost zijn afhankelijk van het soort contact. Een telefonisch consult, een consult op de huisartsenpost en een visiteconsult van de huisarts hebben allemaal een ander tarief.

Heb je een vraag over een factuur?
Neem dan contact op met het Centraal Bureau, afdeling debiteuren. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag via 010 20 60 302.