Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg

Terug naar de beginpagina

Stel: het is weekend, je bent verkouden en hebt oorpijn. Wat doe je dan? Bel je de huisartsenpost of wacht je af tot maandag? Regelmatig bellen mensen onnodig naar de huisartsenpost. Dit heeft gevolgen. “Er ontstaan langere wachttijden aan de telefoon, waardoor mensen die wél acuut geholpen moeten worden ook langer moeten wachten. Bovendien raakt de zorg overbelast. Je wordt uiteindelijk het snelst geholpen als je op de juiste plek aanklopt”, zegt huisarts Michelle de Groen.

De eigen huisarts, huisartsenpost (HAP), spoedeisende hulp (SEH), 112. Als het op zorg aankomt, zijn er vele opties. Hoe weet je waar jij met jouw klachten moet zijn? Die scheidslijn is vaag volgens Michelle. “Helaas kunnen we niet op papier vangen wanneer je met welke klacht waarheen moet.

Als een fietser wordt aangereden en gewond is, is het duidelijk dat je 112 moet bellen. Maar er is een groot, grijs gebied. Soms vindt een patiënt een klacht spoed en de arts niet. Dat komt door het verschil in beleving. Je hebt te maken met angsten en zorgen van mensen.”

Eigen huisarts of huisartsenpost?

Heb je nu zorg nodig? Is het op een doordeweekse dag tijdens kantoortijden? Dan kun je terecht bij jouw eigen huisarts. “De huisarts is heel laagdrempelig. Je kunt er terecht met allerlei vragen, zowel spoed als geen spoed. Vaak vraagt de assistente aan de telefoon wat jouw klacht is. Ze vraagt dit om de urgentie te bepalen.”

Heb je acute zorg nodig en is de huisartsenpraktijk gesloten? Dan kun je terecht bij de huisartsenpost. Bijvoorbeeld als je hevige, acuut ontstane hoofdpijn hebt of veel moet braken. Michelle: “Onze triagisten aan de telefoon stellen veel vragen om een beeld te krijgen van de situatie. Zo kunnen zij inschatten hoe ernstig de klachten zijn. Meestal is het niet ernstig, soms wel. Die ernstige gevallen probeer je eruit te pikken, zodat je die kunt helpen.”

De meeste mensen zijn ongerust en bellen daarom naar de huisartsenpost. Het komt ook weleens voor dat mensen bellen om de verkeerde redenen. “De huisartsenpost is geen uitloop voor de huisartsenpraktijk. Je kan ons ook niet bellen omdat je geen vrij krijgt op je werk, de oppas niet kan of je op vakantie gaat. Dat gebeurt helaas wel, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk”, zegt Michelle.

Wél naar de huisartsenpost

Is de huisartsenpost de juiste plek? Dan mag je niet zomaar binnenlopen. “Het is belangrijk om eerst te bellen, zodat onze triagisten kunnen beoordelen of er een consult nodig is of telefonisch advies voldoende is. Toch een consult? Dan krijg je een afspraak. De tijd is een indicatie, omdat er spoedgevallen tussendoor kunnen komen”, aldus Michelle.

De huisarts kan jou behandelen, je adviseren om toch naar je eigen huisarts te gaan of doorsturen naar de SEH. “Bij een breuk of andere heftigere klachten stuurt de huisarts je door naar de SEH. De SEH is altijd open, maar daar kom je alleen via een verwijzing van een arts of met de ambulance.”

Thuisarts.nl

Niet direct zorg nodig, maar wel behoefte aan advies? Dan kun je altijd terecht op www.thuisarts.nl. “Op deze website vind je veel uitleg over allerlei uiteenlopende ziekteverschijnselen. Van ingegroeide teennagels tot koorts bij kinderen. De teksten zijn opgesteld door huisartsen, dus ze zijn betrouwbaar en gecheckt.

Voordat je de telefoon pakt en belt naar de HAP, is het raadplegen van Thuisarts een aanrader. Denk na of je direct zorg nodig hebt of dat je kan wachten totdat de eigen huisarts bereikbaar is. Hierdoor raakt de spoedzorg niet overlast en worden de mensen echt op de juiste plek en door de juiste zorgverlener geholpen”, aldus huisarts Michelle de Groen. (zie foto links)

Terug naar de beginpagina

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden