Er is sprake van spoed als u plotseling klachten krijgt die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.
Bijvoorbeeld als u bent gevallen en denkt iets gebroken te hebben. Of als u chronisch ziek bent en uw klachten verergeren. Ook als uw kind plots erg ziek wordt, kunt u contact opnemen. Voor klachten waar u al langer mee rondt loopt, kunt u een afspraak maken bij uw eigen huisarts.
Twijfelt u of een klacht spoed heeft? Lees dan eerst meer op een van onderstaande sites.
Verschillende soorten spoed
Om te bepalen hoeveel spoed uw klacht heeft, stelt de assistente u een aantal vragen. Heeft uw klacht spoed, dan krijgt u een afspraak voor een consult op de huisartsenpost. Blijkt dat uw klacht minder spoedeisend is, dan geeft de assistent u (telefonisch) een zelfzorgadvies. Eventueel kunt u de volgende werkdag naar uw eigen huisarts.
Hoe bepalen we spoed?
Dat doen we met een triagesysteem. Elke klacht krijgt een urgentie toegekend. Hiermee bepalen we hoe snel u wordt geholpen. En of het wel nodig is dat u naar de huisartsenpost moet komen. Soms heeft uw klacht minder spoed dan u denkt en kunt u gewoon de volgende dag terecht bij uw eigen huisarts. Heeft u een afspraak op de post, dan gaan patiënten met een hogere urgentie voor. Daarom kan het zijn dat u soms langer moet wachten.
Veelgestelde vragen
Hoe lang je moet wachten voor je iemand aan de lijn krijgt, is afhankelijk van hoeveel mensen tegelijkertijd de huisartsenpost bellen. Als het heel druk is, moet je soms langer wachten. Door vast je BSN nummer in te voeren, heeft de medewerker al je gegevens al bij de hand als je aan de beurt bent. Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens bij de hand hebt; je BSN nummer, je naam, adres en woonplaats, de naam van je eigen huisarts, eventuele medicatie en je verzekeringsnummer.
Voor klachten waar je al langer mee rondloopt of klachten die op dat moment hinderlijk zijn, heb je geen spoedzorg nodig. Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenpost terecht.
Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, dan mag je bellen met de huisartsenpost.
Op de huisartsenpost werken we met een systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft. Ook als je een afspraak hebt op de huisartsenpost, kan het zijn dat je langer moet wachten. Dat komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. De afspraak die je van ons krijgt, is om die reden dan ook een richttijd. Meer uitleg over hoe het werkt op de huisartsenpost vind je hier.