Levensbedreigende situatie? Bel altijd 112

Wanneer is het spoed?


Er is sprake van spoed als je plotseling klachten krijgt die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.

Bijvoorbeeld als je bent gevallen en denkt iets gebroken te hebben. Of als je chronisch ziek bent en de klachten verergeren.
Ook als jouw kind plotseling erg ziek wordt, kun je contact opnemen.
Voor klachten waar je al langer mee rondloopt, kun je een afspraak maken bij jouw eigen huisarts.

Twijfel je of een klacht spoed heeft? Lees dan eerst meer op een van onderstaande sites.

Verschillende soorten spoed

Om te bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft, stelt de assistente je een aantal vragen. Heeft jouw klacht spoed? Dan krijg je een afspraak voor een consult op de huisartsenspoedpost.
Blijkt dat jouw klacht minder spoedeisend is, dan ontvang je van de assistent (telefonisch) een zelfzorgadvies. Eventueel kun je de volgende werkdag naar jouw eigen huisarts.

Hoe bepalen we spoed?
Om een inschatting te maken van de ernst van jouw klacht (triëren), stellen we vragen volgens een triagesysteem. Dit triagesysteem is er om de patiënten, die de meest dringende hulp nodig hebben, ook het snelst te onderzoeken en te behandelen. Zo kennen we elke klacht een urgentie toe, dit bepaalt hoe snel je wordt geholpen.
Ook kunnen we zo vaststellen of het wel nodig is dat je naar de huisartsenpost moet komen.
Het kan zijn dat jouw klacht minder urgent is en dat het daarom verstandiger is dat je de eerstvolgende werkdag contact opneemt met jouw eigen huisarts.

Heb je een afspraak op de post? Dan gaan patiënten met een hogere urgentie voor. Daarom kan het zijn dat je soms langer moet wachten.


Spoed
Je krijgt zo spoedig mogelijk een afspraak op de post
Dringend
Je krijgt een afspraak op de post
Niet-dringend
Je krijgt een telefonisch zelfzorgadvies

Veelgestelde vragen

Hoe lang je moet wachten voor je iemand aan de lijn krijgt, is afhankelijk van hoeveel mensen tegelijkertijd de huisartsenpost bellen. Als het heel druk is, moet je soms langer wachten. Door vast je BSN nummer in te voeren, heeft de medewerker al je gegevens al bij de hand als je aan de beurt bent. Zorg er sowieso voor dat je een aantal belangrijke gegevens bij de hand hebt; je BSN nummer, je naam, adres en woonplaats, de naam van je eigen huisarts, eventuele medicatie en je verzekeringsnummer.

Voor klachten waar je al langer mee rondloopt of klachten die op dat moment hinderlijk zijn, heb je geen spoedzorg nodig. Ook als je overdag geen tijd hebt, kun je niet bij de huisartsenpost terecht.

Ja, als er sprake is van klachten die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten, dan mag je bellen met de huisartsenpost.

Op de huisartsenpost werken we met een systeem waarmee we bepalen hoeveel spoed jouw klacht heeft. Ook als je een afspraak hebt op de huisartsenpost, kan het zijn dat je langer moet wachten. Dat komt omdat patiënten met klachten die meer spoed hebben, voorrang hebben. De afspraak die je van ons krijgt, is om die reden dan ook een richttijd. Meer uitleg over hoe het werkt op de huisartsenpost vind je hier.

Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze privacy voorwaarden