
Huisartsenposten Rijnmond start met zelftriage via Moet Ik Naar De Dokter
Huisartsenposten Rijnmond is dinsdag 3 juni gestart met de zelftriagetool van Moet Ik Naar De Dokter. Patiënten kunnen via de website enkele vragen invullen. Zij krijgen vervolgens direct advies over de klachten en weten dan of contact met de huisarts nodig is. Wie met een smartphone (en een zichtbaar telefoonnummer) belt, krijgt ook de optie om via een sms de online vragenlijst in te vullen. Voor de patiënten, die gebruikmaken van de vragenlijst, scheelt het veel wachttijd en ze krijgen sneller advies.
Efficiënt en sneller
Het invullen van de vragenlijst kost slechts enkele minuten. Na het beantwoorden van de vragen krijgt de patiënt een zelfzorgadvies of het advies om de eigen huisarts, de huisartsenspoedpost of 112 te bellen.
Als contact met de huisartsenspoedpost nodig is, kunnen triagisten meteen de informatie uit de vragenlijst gebruiken bij de telefonische triage. Dat helpt om het gesprek sneller en efficiënter te voeren.
De eerste reacties van triagisten zijn positief. Vooral dat al meteen informatie zichtbaar is.
'Natuurlijk checken we tijdens het terugbelgesprek nogmaals de klachten, want de patiënt schat soms de urgentie te laag of te hoog in. Maar daarvoor zetten wij onze kennis en ervaring in. Wij kunnen op basis van de informatie en het telefoongesprek de klachten nog beter inschatten en eventueel de urgentie aanpassen', aldus een triagist die de eerste avond er al meteen mee aan de slag ging.

SPOED is voortaan een * sterretje
Als het spoed is, toets sterretje (*). Dit is voortaan de nieuwe zin die mensen horen wanneer zij de huisartsenspoedpost bellen.
Voorheen was dit Toets 1. Dit is veranderd naar * omdat patiënten wiens BSN met een 1 begint onterecht in de spoedlijn kwamen.
Met de start van de zelftriagetool Moet Ik Naar De Dokter is de Digitale Huisartsenpost gestopt. Uit onderzoek bleken te weinig mensen met spoedklachten hiervan gebruik te maken.
